OKAMŽIK RADOSTI: Vidět lidi číst si v MHD papírové knihy

Pozoruju tady v Česku věc, kterou z jihovýchodní Asie neznám: lidé v MHD čtou papírové knížky. Vidím to v Brně a viděla jsem to během několika krátkých výletů do Prahy. 

Může to být samozřejmě tím, že v Malajsii jsem jezdila víc taxíky nebo na koloběžce než metrem, a tramvaje v Kuala Lumpur nejsou, zatímco v Brně jezdím MHD pořád. Nebo tím, že jsem na to teď víc zaměřená, protože se dívám, jestli náhodou nečtou "moji" knížku. Ale nemyslím si to. 

Kdykoliv jsem jela hromadnou dopravou v Kuala Lumpur, lidé se hromadně dívali do mobilů. Je možné, že si v dopravních prostředcích četli e-knihy, ale z toho, co jsem viděla, to tak nebylo.  

Snažím se teď vybavit si, jestli jsem na reklamách u metra nebo v metru v KL viděla někdy nějaké knihy podobně jako je to třeba v Praze – a nevím. Minimálně nemám žádnou takovou vyfocenou v telefonu, což z Prahy mám. (A to jsem tam za posledního půl roku byla třikrát, pokaždé nejdéle sotva na 48 hodin.) 

Taky si pamatuju, jak mě první týden v Česku udivovalo, kolik tady máme knihkupectví a kde jsou umístěná. Až jsem si jednou říkala, že jako jsou v Malajsii na každém rohu obchody 7-Eleven, my v Česku máme takto hustou síť knihkupectví. A není to tak jenom ve městech, ale také v nákupních centrech. Zatímco v Kuala Lumpur byla knihkupectví v nákupních centrech často ve třetím a vyšším patře (v Surii KLCC je japonské knihkupectví Kinokuniya ve čtvrtém patře, v Pavillionu KL je knihkupectví dokonce až v šestém patře, protože důležitější jsou luxusní obchody a samozřejmě food court), pokud tam vůbec byla, v Česku jsou knihkupectví strategicky umístěná tam, kudy prochází nejvíc lidí. Do českého knihkupectví nemusíte jít jako v Malajsii cíleně, ale můžete si tam jednoduše odskočit podívat se na něco zajímavého třeba když čekáte na schůzku nebo když máte pár minut do odjezdu vlaku. 

A mám k tomu ještě jedno zajímavé pozorování. Protože od knížky člověk musí občas zvednout oči, nechat si v hlavě proběhnout a vstřebat, co právě přečetl, v Česku už se mi několikrát stalo, že jsem viděla, jak se čtenář(ka) v MHD zvedli, navázali opětovný kontakt s okolím a pustili někoho sednout. To z Asie taky neznám. A potvrdila mi to nedávno i moje kamarádka Eva ze Singapuru. Lidé jsou tak zabraní do svých obrazovek, že nad sebou stojící Evu ve vysokém stupni těhotenství uviděli až ve chvíli, kdy se chystali vystupovat. Nikdo ji sednout nepustil. 

Bavily jsme se spolu o tom, čím to je. 

Že by se lidi v Evropě už nasytili zářících obrazovek a vrací se k papíru a k příběhům, které chceme, aby s námi byly déle než pár vteřin? 
Anebo je za tím historie, evropská kulturní tradice, obecně český pozitivní příklon ke všemu minulému a snaha tohle všechno aspoň v nějaké formě zachovat? 
Anebo to tak bylo vždycky a na českém čtenářství a oblibě papírových knih se nic nezměnilo, to jenom já to tak vnímám, protože jsem teď viděla a zažila něco jiného?

Zajímalo by mě, jak si to vykládáte vy. 

A taky jak je to s knihami a knihkupectvími tam, kde žijete.