Každý rok nový začátek: Mají děti každý rok měnit třídu, spolužáky, učitele, nebo ne?
Benjamínova mezinárodní škola, do které chodí druhý školní rok, je pro mě první zkušenost se systémem, v němž ve stejné škole každý školní rok změníte úplně všechno: třídu, spolužáky i učitele. Musím říct, že na začátku, ovlivněná tím, že na gymnáziu jsem strávila 8 let! se stejnou třídní, spolužáky i učiteli, jsem se s tím docela těžko smiřovala: kde je nějaká kontinuita, přátelství, těšení se na shledání po prázdninách, rivalita Áčko - Béčko? :) Letos už spíš převažují pozitiva a strávit "osm let v tomtéž" se mi zdá stejně neuvěřitelné jako asistence paní ředitelky, které jsem to minulý týden vyprávěla. Říkala jsem si, jaký se ve mně odehrál zajímavý myšlenkový obrat, a tak si sem sepíšu nějaké plusy a mínusy obojího, jak je vidím v roce 2023.
Je to skvělé, když si nesednou
Já jsem byla dobrá studentka, škola mě bavila a s učiteli mám dobré zkušenosti. Co když ale dítěti učitel nesedne nebo obráceně, učitele něčím štve dítě, a teď spolu musejí strávit roky, nepříjemné pro obě strany? Jeden školní rok se to dá, ale třeba pět? Nebo dokonce osm? Po téhle stránce je skvělé, že každý srpen mají všichni šanci na restart. Vyrovná nová šance případný strach, který se s ní automaticky pojí? Obecně to samozřejmě nevím, ale já mám nové začátky ráda, takže za mě ano.
Je to dobrá adaptace na dnešní dobu
V dnešní době už je skoro výjimka, že v práci strávíme pět nebo osm let děláním víceméně té stejné činnosti, pod stejným vedením a se stejnými kolegy. Jak dobře se umíme adaptovat na změny a jak dobře umíme vycházet s různými lidmi začíná být skoro důležitější než to, co umíme odborně. Střídání tříd, učitelů a spolužáků zní v tomto ohledu jako skvělá průprava. Zvyknout si na různá prostředí, povahy, organizaci práce, druhy spolupráce, kulturní odlišnosti, to, že nemůžete tíhnout jenom k pár vybraným lidem, protože jste o ně z nějakého důvodu přišli, pojmenování rozdílů mezi tím, co jste okusili loni a co zakoušíte letos, je pro mě důležitější než třeba pojmenovat správně části rostliny.
Noví kamarádi pro děti a přátelé pro rodiče
Pěkné na takovém střídání je, že děti poznávají nové kamarády a rodiče nové známé, což je skvělé zejména v prostředí, kde se pořád někdo stěhuje a přistěhovává. Zapadnout do stabilní party, co se zná roky, je složitější než zapadnout do takové, která se teprve formuje nebo nedávno zformovala. Pravda je, že tenhle bod má i mínus. Větší okruh známých znamená víc investované energie do udržování vztahů mezi dětmi i mezi rodiči a rozhodně víc času strávených na narozeninových oslavách, kam vás ještě pořád zvou spolužáci z předchozího roku a už i kamarádi z toho aktuálního. Poslední měsíce si kvůli tomu každý víkend říkám: kam se zase tak rychle poděla ta sobota a neděle?
Náročnější udržování starých přátelství
Oproti loňsku už si nemyslím, že v systému neustálého střídání všeho si děti nemohou vybudovat přátelství trvající třeba na věky. Moje děti jsou ještě příliš malé, abych jistojistě věděla, že se to dá, ale zdá se mi, že dá. U mezinárodní školy, kam chodí Benjamín, tomu nahrává fakt, že děti z jednoho ročníku jsou na jednom patře budovy a před vstupem do třídy je velká společenská místnost, kde si o přestávkách všichni hrají. Společně tráví i čas na hřišti, svačiny, obědy a jazykové hodiny (Benjamín má povinný jeden cizí jazyk, na výběr je v 1. třídě mezi španělštinou a čínštinou), takže ačkoliv už spolu třeba nesedí ve třídě, Benjamín i ve škole pořád tráví dost času se svým nejlepším italským kamarádem. Mimo školu je to v tomhle věku pak dost na rodičích, aby jim zajistili společně strávený čas. Já a Giulia jsme to vyřešily tak, že Benjamín a Edo spolu chodí plavat a hrají fotbal. Vidíme se tam my dvě, oni dva, ale je jasné, že dřív nebo později, jak děti porostou a budou mít jiné zájmy, už to tak jednoduché nebude. A už vůbec ne, pokud nás rozdělí končící pracovní kontrakty našich manželů v KL.
Výzva pro učitele
Takovou dobu trvá, než se člověk naučí správně vyslovovat a zapamatuje si všechna ta cizí jména (hlavně ta čínská!), pozná, v čem je které dítě silné a v čem potřebuje pomoct, naučí se, jak k němu přistupovat, hlavně když je hodně tiché, pochopí, jak dvacet dětí rozdělovat a seskládávat do týmů při kolektivní práci, jak si podle schopností svých žáků naplánovat hodinu a pak najednou přijde květen, konec školního roku a konec vší téhle práce, která má návaznost jen v poznámkách v papírech, co se předávají dalšímu učiteli. Jako všechno, i tohle má svou pozitivní stránku - třeba že jako učitel nezakrníte, protože neustálé změny a adaptace vám to minimálně část školního roku nedovolí.
Áčko versus Béčko
Aneb jak říká moje kamarádka Eva, základ zdravé rivality každého dětského kolektivu, která se buď vůbec nevybuduje nebo rychle padá, protože případný protivník bude za pár měsíců váš spolužák. Ale je to vážně téma, nebo z nás mluví nostalgie po vlastním dětství, uvažovaly jsme nahlas, když jsme se o tomto tématu bavily.
To je za mě asi nejdůležitější, na co jsem přišla. Máte vy s tím nějakou zkušenost?
A jste spíš pro český model, nebo pro ten, co popisuju já? Tady ještě poznámka: nenazývám ho mezinárodní, protože například v Itálii, co mi říká Giulia, jste s třídním učitelem průměrně tři roky, ani ve Švédku, co vím zase od Jessicy, neměníte spolužáky každý rok, ale spíš podle stupňů jako v Česku, ačkoliv v různých školách se to liší.
Jani, ja ti ponuknem iny pohlad - pohlad mojich deti, ktory iny system nez tento nepoznaju.
OdpovědětVymazatZdrava rivalita medzi triedami - u nas v skole (a viem, ze to tak ma mnoho medzinarodnych) toto stale maju a to prostrednictvom 'houdes' do ktorych patria. Za house sutazia ale aj spolupracuju napriec rocnikmi, co mi pride vlastne este zdravsie nez len rivalita medzi triedami :)
Presne ako vravis, tym, ze sa deti poznaju z jazykovych ci inych specialty hodin alebo ECAs tak sa poznaju s vacsinou year group - nikdy uplne nepride k tomu, ze by boli v totalnom nezname. Mojim detom je teda kazdorocne dost 'jedno' ze trieda nie je stale ta ista a ani ucitel, poznaju sa, neriesia.
Paci sa im, ze maju moznost urcit si na konci roka vzdy 5 'best friends' - skola tak berie do uvahy ozaj pevnejsie priatelstva a pokial sa napisu vzajomne, robi vsetko pre to, aby boli spolu v dalsom rocniku. Je jasne, ze pri urceni 5 ludi je kombinatorika velka + skola berie v potaz kombinacia gender/narodnost/atd, ale s min 1-3 tych 'naj' su spolu kazdy rok.
Musim povedat, ze som sa bala hlavne u prostredneho, co nema prilis v laske zmeny, ale aj on to berie ako prirodzenu vec. Takze za mna (a aj moje deti) vlastne nevidim ziadne objektivne negativa
Nino, děkuju za komentář a popostrčení k tématu - už kdysi dávno. :) Jinak "best friends" jsme měli na konci roku taky, ale Benovi vyšel jen jeden. Nevím přesně, podle čeho všeho škola děti rozděluje, ale určitě je tam to, co píšeš - gender, národnost, úroveň angličtiny, v první třídě taky to, kdo je schopný číst, kdo má angličtinu jako native speaker a kdo ESL, vlastně by mě zajímalo, jak to všechno prokombinovávají plus během roku se přidávají a ubývají děti podle toho, jak kdo odjíždí z KL. Je to vlastně dost výzva, rozhodně to ale rodiče i dítě naučí flexibilitě, na kterou já jsem z českého školního prostředí vůbec nebyla zvyklá. Mávám na Penang! :)
VymazatMila Jani, dekuju za zajimavy vhled do jineho systemu! Pokud jde o stridani ucitelu - s kvalitnimi uciteli se zapalem pro uceni to urcite jde, ale tedy ta energie za tim je ohromna a myslim, ze je skoda ji pak nevyuzit dal… byla bych pro stridani ucitelu, ale treba v 2 letych intervalech… Podminkou je ale zmineny kvalitni pedagogicky sbor :) S kompletni obmenou spoluzaku uz bych mela problem… Sama jsem zastancem hlubokych pratelstvi s nekolika vybranymi jedinci. Kamaradu potka clovek za zivot hodne, mam je taky rada, je s nimi veselo, ale je to jine… Asi by se mi libil system best friends” ktery popisuje Nina :) Myslim, ze 1-2 opravdu dobri pratele vyda za 10 psychologu… a bez moznosti casteho schazeni je hodne tezke je udrzovat a prohlubovat. Ale pravdou je, ze spolecne vybrane hodiny/konicek na udrzeni vztahu staci… Takze bych se mozna obavala spis nekonecneho nabalovani “best friends” :) A jsem zase u systemu Nina :)) Kazdopadne moc zajimave, dekuji! Letos dcera shodou okolnosti po roce s velkyma obavama vystridala tridni pani ucitelku (uzasnou), ale meli jsme zrejme stestni na dalsi velmi dobrou, takze to bude asi ok :) Jinak nase zakladka (statni) to ma tak, ze maji od 1. tridy vice ucitelu - “tridni” jen na cj, mat, prvouku, pracovky a na ostatni (anglictina, vytvarka, telocvik, hudebka) jine dle specializace - a take skvele! V CR vcelku rarita, my jsme spokojeni, dite se vice otrka a vyuka je rozmanitejsi :) Preji B. hodne radosti ze studia! Pavla
OdpovědětVymazatPavlo, moc děkuju za komentář. U téhle školy, kam chodí Benjamín, je to ještě specifické v tom, že hodně spolužáků se střídá i proto, že musí - diplomaté, rodiče expati přijíždějí a odjíždějí, s málokým člověk setrvá v ročníkové skupině několik let. Jak píše Nina, Benjamína se taky ptali, s kým by chtěl být ve třídě. Napsal tři jména, vyšel mu jeden kamarád. Myslím, že "best friends" někdy dají k sobě, někdy rozdělují taky podle toho, k jakému učiteli bude kdo pasovat, do jaké skupiny lidí, co vím, tady se bere v úvahu i to, jaká je úroveň angličtiny, kdo je čtenář, kdo zatím není, aby to bylo vyvážené native English speakers a ti, kdo mají ještě další jazyk plus ti, kdo třeba vůbec nemluví, gender (aby nebyla jedna první třída jen plná kluků a jiná jen plná holek) atd. Dvouletý interval taky nezní špatně, já bych určitě byla i pro něj. Děkuju!
VymazatOno dost záleží i na dítěti samotném. Pro hloubavé introverty je časté střídání náročné.
OdpovědětVymazatUdržet přátelství jistě jde, ale co si budem... Většinou to dlouhodobě nevyjde. Být s někým ve třídě jeden rok je málo.
Na druhou stranu být ve špatném kolektivu a třeba i se špatným učitelem dlouhodobě dítěti určitě ublíží.
Moc hezký článek, díky!
Já děkuju za komentář. :) Ohledně přátelství uvidíme za mnoho let, ale jestli tady ještě budu (myšleno na světě i na blogu), určitě je to téma k sepsání. :)
Vymazat